Często spotykasz się z sytuacją, w której wydaje Ci się, że pracujesz na pełnych obrotach, a mimo to prawie nic nie zrobiłeś? Jest to o wiele gorsze uczucie, niż w przypadku standardowego lenienia się, ponieważ dodatkowo towarzyszy jemu bezradność oraz narastająca frustracja.

Wynika ona szczególnie z faktu, że nie dopatrujemy się winy w braku wystarczającej motywacji, dlatego zaczynamy szukać przyczyny w niewystarczających umiejętnościach oraz wrodzonych predyspozycjach. Prawdopodobnie problem tkwi jednak jedynie w złej organizacji czasu poświęconego na pracę, dlatego przy pomocy kilku wskazówek można go skutecznie rozwiązać.

Źle zagospodarowany czas wykonywania pracy

Wiele osób wychodzi z założenia, że chcąc zrobić jak najwięcej wartościowych rzeczy, należy cały czas wolny poświęcić na nieustanną pracę. Niestety, nadmierny i długotrwały wysiłek umysłowy zazwyczaj powoduje, że organizm zaczyna być zmęczony, przez co wydajność zdecydowanie spada. Wystarczy przyjrzeć się swoim osiągnięciom na przestrzeni całego dnia, żeby przekonać się, czy zmagamy się z opisanym powyżej problemem. Przykładowo załóżmy, że w godzinach porannych udało nam się sporządzić kilkanaście stron projektu, w porze popołudniowej o połowę mniej, a wieczorem męczymy się nad prawidłowym wypełnieniem chociażby jednej strony. Znaczna część osób uważa, że jest to naturalne zjawisko w przypadku całodziennej pracy i trzeba się liczyć ze spadkiem wydajności. Czy na pewno jednak tak jest?

Jak efektywniej zorganizować całodzienny czas pracy?

Organizm ludzki potrzebuje wypoczynku nie tylko po pracy, ale również w trakcie jej wykonywania. Systematyczne przerwy pozwalają w pewnym stopniu zregenerować umysł oraz zniwelować poczucie zmęczenia. Co najlepiej zrobić podczas wyznaczonych przerw? Oto niektóre sprawdzone propozycje:

  • kilkuminutowy spacer – pozwala dotlenić organizm oraz na chwilę zapomnieć o pracy. Należy jednak pamiętać, żeby podczas przechadzki nie myśleć o nadmiarze obowiązków, które wciąż na nas czekają.
  • ćwiczenia fizyczne – wbrew pozorom wizyta w fitness clubie podczas dłuższej przerwy w pracy może przynieść zbawienne korzyści. Co prawda mięśnie mogą być o wiele bardziej zmęczone, ale umysł powinien odpocząć podczas kilkunastu minut intensywnej aktywności fizycznej.
  • drzemka – ważne, żeby była odpowiednio krótka, czyli trwała najwyżej pół godziny. Dzięki temu “zresetujemy” umysł, a zarazem unikniemy zjawiska narastającego otępienia oraz senności.

Odpowiednie warunki pracy

Zapewnienie odpowiednich warunków pracy jest bardzo ważne, dlatego należy zadbać, żeby pomieszczenie, w którym funkcjonujemy było odpowiednio przygotowane. Nie chodzi tu bynajmniej o wygodne krzesło oraz dobrej jakości sprzęt, chociaż to również jest niezmiernie ważne. Istotą osiągnięcia maksymalnego skupienia, a tym samym efektywnej pracy jest zniwelowanie tak zwanych rozpraszaczy. Co kryje się pod tym pojęciem? Rodzajów rozpraszaczy może być bardzo dużo – jedne z nich wynikają z warunków zewnętrznych, a jeszcze inne z naszych własnych nawyków:

  • media społecznościowe – wiele osób w dzisiejszych czasach posiada nawyk ciągłego sprawdzania aktualności na mediach społecznościowych. Czasami nawet nie kontrolujemy momentu, w którym odwiedzamy daną stronę internetową.
  • warunki “za oknem” – posiadanie biura w miejscu, w którego okolicy odbywa się remont, może być nie lada problemem. Są ludzie, których rozprasza chociażby bzyczenie muchy, dlatego odgłos wiertarki może bardzo zdekoncentrować.
  • natrętni współpracownicy – nie ma nic gorszego, niż osoba, która ciągle zawraca nam głowę bezsensownymi pytaniami lub niepotrzebnymi komentarzami.

Możliwych rozpraszaczy jest oczywiście o wiele więcej, dlatego każdy indywidualnie powinien zanalizować, co uniemożliwia mu efektywne wykonywanie pracy. Czasami może to być chociażby nawyk ciągłego robienia herbaty, który zabiera cenne minuty. Należy zadbać, żeby za wszelką cenę usunąć wszystkie możliwe rozpraszacze z miejsca wykonywania pracy.

Jedynie dzięki dobrze zagospodarowanemu czasowi oraz odpowiednim warunkom możemy zyskać niemal stuprocentową gwarancję, że nasza praca stanie się dużo bardziej efektywna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here